Mayra

December 10, 2006

از هر دري سخني

بالاخره تصميم گرفتم كه يه پست جديد آپ كنم
اول اينكه

فكر كنم تقريبا هفت سال پيش بود زماني كه ما تازه وارد دانشگاه شديم اينطور كه مي گفتند جو دانشگاه نسبت به سال هاي قبل خيلي تغيير كرده بود و اين تغيير و تحول نتيجه يك تحصن دانشجويي چند روزه بود
طبق گفته دانشجو هاي قديمي همه كلاس هاي دانشگاه تفكيك شده سالنهاي دانشگاه با ميله هاي آهني و قفل و زنجير جدا شده بودند و دختر ها و پسرها حق ديدن همديگرو توي دانشگاه نداشتن حالا بيرون دانشگاهو مي خواستن چيكار كنن نميدونم
تصور كنيد سالنهاي يك ساختمون چند طبقه با درهاي فلزي فقط براي جدا كردن خانم ها و آقايون از هم جدا بشن
خلاصه اينكه يه چيزي تو مايه هاي زندان هاي مطرح جهان
شايد دروغ نگم كمي هم از اونا ايده گرفته بودن ولي يادشون رفته بود كه اينجا دانشگاه ست ما و امثال ما هم اگه خدا قبول كنه و بنده خدا اومديم اي سوادكي ياد بگيريم
بماند كه چادر اجباري بوده پوشيدن شلوار جين گناه كبيره آرايشو لاك ناخن نگو اصلا حرفشم نزن كه كلامون مي ره توهم
اينم بگم كه اين مسائل در زمان اولين دوره رياست جمهوري آْقاي خاتمي بود
خدارو هزار مرتبه شكركه ما يه يكسالي به خاطر شونزده روز كم بودن سن مون دير رفتيم مدرسه ودر نتيجه يك سال هم ديرتر وارد دانشگاه شديمو اين زندان دانشگاه نما رو نديديم
بعد از تحصن همه اين درهاي آهني برداشته شده بود و ديگه چادر اجباري نبود تصور كنيد ديگه ما مي تونستيم شلوار جين بپوشيم واي خدا جونم ما با اين همه آزادي چه كار كنيم
بعد هم ديگه از اين خبرا نبود هر از گاهي يه چشمه نشون مي دادن ولي خبري از اون همه آهن و فولاد نبود
تا اينكه چند روز قبل من براي گرفتن يك سري مدارك مجبور شدم سري به دانشگاه بزنم
از اونجا كه هوا سرد بود ما علاوه بر مانتو يه باروني سفيد پوشيديمو راه افتاديم
اول بسم اله جلوي در ورودي دانشگاه كه يه سر سرا واسه خانم چادري ها ساختن جلوي ما رو گرفتن كه دقيقا با همين لحن كه خانمم نمي شه با اين پوشش وارد دانشگاه شي
من كه داشتم از تعجب شاخ درمي آوردم يه لحظه به خودم نگاه كردم ببينم كجاي كار ايراد داره ولي باز نفهميدم
كه خانومه ادامه داد لباستون سفيده توجه داشته باشين پوشش نا مناسب و در خور تذكر لباسه سفيده
من در حالي كه سعي مي كردم عصباني نشم گفتم كه من امروز يه كاره مهم دارمو از اين حرفا بالاخره بعد از كلي صغري كبري چيدن راضي شد كه من وارد دانشگاه شم ولي گفت
كه دكمه بارونيتو باز كن و تاكيد نمود بذار باز باشه كه ببينن زير باروني مانتو پوشيدي و كسي ايراد نگيره اينجا ديگه شاخ هاي من از شدت حرفاي تا به حال نشنيده در اومده بود
ما هم دكمه هارو باز گذاشتيمو راه افتاديم بعد به اين نتيجه رسيدم كه تعويض بعضي پست هاي مديريتي در دكمه و رنگ لباس دانشجو ها تاثير مستقيم و وافري داشته
انديشيدن به عمق مطلب هم به عهده خود شما

دوم اينكه

هفته پيش براي من يه اتفاق با مزه افتاد بدم نمي آد شما هم بخونيد
حدودا ساعت هفت شب بود كه مي خواستم از يه چهار راه ردشم با توجه به اينكه عادت دارم حتي اگه ماشيني هم رد نشه صبر كنم تا چراغ عابر سبز شه بعد راه بيافتم اينبار هم ايستادم و منتظر شدم تا چراغ عابر سبز شه
حالا صبر نكن كي صبر كن يه لحظه به خودم اومدم گفتم
وا چرا اين چراغه سبز نميشه
كمي دقت كردم متوجه شدم
بببببعععله من سه چهار دقيقه ست كه پشت چراغ چشمك زن ايستادم خودم به شدت خندم گرفته بود ولي ترجيح دادم با اعتماد به نفس كامل از چهارراه رد شم و اصلا به روي خودم نيارم
روز بعد براي همكارم ماجرا رو تعريف كردم اون گفت اشكال نداره من با ماشين پشت چراغ چشمك زن ايستادم
شايد اينو گفت كه من زياد از خودم نا اميد نشم

10 Comments:

  • inke goftan lebase sefid joze pusheshe namonaseb mahsub mishe va bayad dogme-haye barunito baz koni az hame khande dar tare:))
    dar zemn mogheye rad shodan az khiabun movazebe khodetun bashin. "kar az mohkamkari eib nemikone":D

    By Blogger Chegini, at Monday, December 11, 2006  

  • خوشحالم كه بعد از چند وقت دوباره نوشتين...بعد از شروع شدن رياست جمهوري احمدي نزاد خيلي از اين اتفاقهاي اينطوري ميفته..حالا خوبه كه شما خيلي باهاشون مدارا كردين..چون معمولا حرفهاشون بدون منطق هم هست..مثل اينكه حالا اگه دكمه هاي باروني باز باشه ديگه توي چشم نمياد!!‌يا اصلا ميگه سفيد توي چشم مياد يا اصلا چه اشكالي داره!‌خلاصه بايد عادت كرد به شنيدن اين حرفهاي غيرمنطقي...
    دانشگاه ما ظاهرا از اين سختگيريها نداره...
    در مورد چراغ چشمك زن هم پيش مياد ديگه!‌ولي با ماشين ايستادن ديگه خيلي احتمالش كمه!‌چون پياده كه باشيم كمتر نگاه ميكنيم به چراغ...
    جمله اي كه در مورد رنگ خاكستري نوشته بودم فكر ميكنم كه مربوط به انسانهاست...اينكه آدم كاملا خوب يا كاملا بد نداريم..رفتار هر كسي يا اصولا هر آدمي چيزي بين سفيد و سياه هست...يعني خاكستري...

    By Anonymous Anonymous, at Monday, December 11, 2006  

  • Fekr konam emrooz Ahmadi nedjad Sokharani kardeh dar AMir kabir, bekhonid lezat bebarid!
    khodayish adam nemidoneh adam az dastane daneshgahaye Iran bekhandeh ya gereyeh koneh!!

    By Anonymous Anonymous, at Monday, December 11, 2006  

  • wwooooooooowwwwwww , che daneshgahe khafani bood !!!! bebinam adresesh kojast ? mikham be niki police begam , berim dastigeshoon konim .

    By Anonymous Anonymous, at Monday, December 11, 2006  

  • sale 81 , avale rahnamayi rafte boodam , sare saf khanoom nazememoon mioomad maro boo mikard , harki atr zade bood , parvandasho mizasht zire baghalesh va az madreseh ekhrajesh mikard. ye bar ham nazdik bood ghesmate man beshe .... . vay maryam kheili sakhteh ... adam hersesh migire az in tarze tafakore ahmaghaneh ke in adama daran

    By Anonymous Anonymous, at Monday, December 11, 2006  

  • be alireza :
    inja to telvision neshoon midad ke too daneshgah amirkabir shooloogh shode bood . ahmadi nejad dasht harf mizad va daneshjooha dad mizadan boro biroon

    By Anonymous Anonymous, at Monday, December 11, 2006  

  • Well, it's Iran, and anything's expected. I just don't get it, what is wrong with the white rain coat? They are a bunch of stupid people ruling the country!

    By Blogger Arsh, at Tuesday, December 12, 2006  

  • Hi Mayra jaan,

    Oon zan chadorihaye dame daneshgah toye Iran hekayati boodand! man ke halam azeshoon be ham mikhord. Vaghean maskharas!!

    By Blogger Ocean, at Tuesday, December 12, 2006  

  • salam maryam joon . ba harfat kheili aroom shodam . vali midooni moshkelam injast ke man kheng bazi dar avordam ... bache bazi dar avordam ... . vali dige gozashteh ... say mikonam faramoosh konam .
    boooosss

    By Anonymous Anonymous, at Saturday, December 16, 2006  

  • salam mayra joonam chetori dokhtar? azat yek donya mamnoonam ke enghadr be fekram boodi va baham hamdardy kardy.... khoshhalam ke doost goli mesl to payda kardam booos
    bebinam mage hanooz az in khanoom chadory ha hastan? man fekr mikardam doore zamoone avaz shode!!

    hala to az cheragh aber rad shodano migi... man yek bar too yek jayee boodam donbal yek adresi migashtam aroom miraftam ...onjam khalvat bood...be yek cheragh residam nemidoonam chera fekr kardam ghermeze vaysadam.... bad az chand sanie yek mashine az posht omad hamchin baram boogh zad yek metr paridam didam ey baba cheraghe sabz boode man alaki vaysadam!

    By Blogger Nene, at Tuesday, December 19, 2006  

Post a Comment

<< Home


 
Maryam's bookshelf: read

Tempted

More of Maryam's books »
Maryam's  book recommendations, reviews, favorite quotes, book clubs, book trivia, book lists